Bärsjalen - min räddare i nöden

Vad skulle jag göra utan bärsjalen? Den är ganska knölig att få Gunnar att sitta bra i men när han väl är på plats så har man händerna fria att göra något med. Jag längtar så tills jag får BabyBjörnselen från Sverige, mamma kommer med den på fredag. Jag tror att den är lättare att använda, Gunnar vaknar alltid när man ska försöka få honom ur sjalen. Det slutar med att man måsta bära honom länge och det gör att han somnar, sedan har man ett litet helvete på natten i stället. Jag tror att bärsjalen blir så varm att han automatiskt somnar. BabyBjörn kanske inte blir lika varm... någon som vet?

Härlig promenad


Vilken härlig promenad vi tog idag med vagnen. Vi var ute säkert över en timme och bara rullade runt på stan. Gunnar sov som en stock hela vägen. Som vanligt hos mig så tar alla smink/rengöringsprodukter slut samtidigt och igår var jag och handlade ett batteri med nya grejor. Så klart var rengöringscremen paj när jag kom hem (pumpen funkade inte) så vi var tillbaka till affären och bytte. På Åland brukar man inte mottas direkt vänligt i butiker (vet inte varför det bara är så av någon skum anledning...). Till min förvåning fick jag byta flaskan utan att behöva morra desto mer. Jag handlade även en Tempur sovmask som jag kan ha när jag sover på soffan i vardagsrummet på dagen då Gunnar tar en tupplur. Jag störs alltid av ljus så jag hoppas att den kommer att bli en värdefull vän till mig framöver! :D

Jag lägger upp lite bilder som jag tagit de senaste dagarna (de är inte de bästa men men...). Kolla speciellt in grahamsbullarna som Micke lagat idag. Vad gott det var! Vi ska frysa in dem så jag har reserver hemma då han ju snart åker på jobb igen (suck!). Som tur är kommer mamma, pappa och svärmor över under tiden som Micke är borta. Det är tur, man vet inte hur det kommer att gå första perioden ensam. Jag tror att det kommer att gå bra, men det känns bra med lite backup om det skulle behövas.
Gunnar har inte lika ont i magen mer, det är skönt. Nu vill han vara med hela tiden så det är tur att mamma tar med en Babybjörn när hon kommer! Den är behövlig för det är svårt att få något gjort när Gunnar alltid vill vara i famnen. Hoppas hoppas hoppas att han gillar den!

Ont i magen

Gunnar har fått ont i magen sedan vi böjade ge honom vitamindroppar. Igår natt var han olycklig och grät, vi fick inte mycket sömn. Som tur var så lugnade han ned sig till morgonen och vi tog en sovmorgon istället. Idag på dagen var min farbror över på fika. Är ganska trött så jag har inte skrivit så mycket nu på senare tid, jag hoppas att jag får mer kraft snart igen.

Det är lite synd att det är så kallt ute, vi var inte ute idag heller. Man känner sig lite piggare när man kommer ut.

Jag köpte ett par ultrasnygga (hoppas jag i alla fall) ögonskuggor från Ebay samt en Smashbox primer. Inte för att jag tror att jag kommer att ha sådan ultraanvändning för dessa just nu när man bara går hemma, men det känns bra att handla något till sig själv. Jag längtar efter att få köpa nya fina kläder (och få bort lite valkar haha) och känna mig fin, och inte hasa runt i slitna gympakläder hela dagarna.


Brrr....

Huga vad kallt det är ute. Jag har inte varit ute på tre dagar nu. Man vill inte ta ut lille Gunnar i kylan i onödan. Petra var över idag och fikade och farmor har varit på besök så vi har haft fullt upp :D Gunnar sov bra inatt så jag känner mig ganska utvilad. Hoppas att han sover gott inatt med!

Här kommer de utlovade länkarna till lokaltidningarna med vår annons om Gunnar:

Gunnar i Ålandstidningen

Gunnar i Nya Åland




Fin vinterdag

Nu ska vi se om jag och Gunnar lyckas ta oss ut på en vinterpromenad idag. Gunnar har sovit flera timmar nu på dagen och jag har haft lite tid för mig själv, jag har till och med lyckats att måla naglarna! Wow!!! Vilken känsla haha! Natten har varit bra men Gunnar har velat äta flera gånger och dessutom ganska länge, men han somnade snabbt om igen, så det har väl varit okej.

Man får inte mycket input när man bara sitter i soffan och ammar hela dagarna i ända. Det är tur att man har vänner som kommer och hälsar på en. Jag hoppas att jag snart kommer att komma igång så pass mycket att jag vågar mig på att åka och hälsa på någon med Gunnar. Jag tycker att det är lite jobbigt att åka bil då vi ännu inte har hittat en större bil. Det är så mycket miklande och meklande innan man kommer iväg. Haha!!! Jag håller tummarna för att vi får vår ena bil såld snart så vi kan skaffa en mer passande familjebil.

Igår var Julia och lilla Elly på besök. Det är skönt att det finns fler än jag som går hemma och har mammaledighet. :D

Mat mat mat!!!

Hur mycket kan en liten äta egentligen? Jag är helt förstummad över hur mycket Gunnar vill äta. Jag har suttit senaste dygnet i soffan och ammat honom i en timme för att sedan ha uppehåll en halvtimme och så är det igång igen med mat mat mat... Gunnar skriker inte och är inte alls upprörd så man inte kan trösta honom, det är inte det som är påfrestande utan just att han vill ha så mycket mat och han äter så länge. Jag hoppas att det bara är en fas och att det kommer att gå över så småningom. Jag hade till och med problem att komma till toaletten och duscha och klä på mig för han ville ha mat mat mat... :O

Igår var vi på BVC första gången och allt var bara bra. Vi fick inte skräcktanten utan en yngre tjej som var helt vettig. Gunnar hade inte alls gått upp för lite som sjuksyrran sa till oss på sjukhuset, utan han hade nästan gått upp "för mycket".... haha... han hade gått upp 300 gram från lördagen till onsdagen. Så det märks att han äter massor nu. Skönt att höra att allt var okej.

Idag har vi försökt introducera napp till Gunnar. Ett märke funkade inte alls, men ett annat verkar faktiskt fungera. Han trissar dock så hårt på nappen att den lätt "flyger" ut, men jag hoppas att han får grej på det hela snart. De måste väl träna på att suga napp antar jag :D Vi hoppas att hans "fintriss" på natten kan botas med lite napp. Han vill ju bara ligga och snutta i över en timme ibland. Vore skönt om det hjälpte. Dessutom kan det vara bra att han napp när jag blir själv. Jag är lite tudelad med napp och så men jag tror att det kan vara bättre än att han suger på handen som han gör nu. Hmm.... hur man än gör så är det något man funderar över.

Ahh...

Här får Gunnar en puss av mamma!

Inatt fick vi sova ganska bra. Gunnar var bara uppe tre gånger för att äta och lite busa, sedan var det bara snark från hans säng. Idag har man kännt sig pigg igen vilket är skönt, oj vad trött jag var igår. Idag har vi varit en sväng på stan med vagnen och handlat lite semlor som vi svullade i oss hemma. Ikväll får vi säkert besök av Alex så då blir det ännu mer semlor hade vi tänkt! :D Jag skiter fullständigt i de extrakilon som dallrar runt magen och baken hehe...

Micke och jag ska börja laga storkok som vi kan frysa in som jag kan ha när han är på jobb som back-up om det blir så fullt upp att jag inte kan ta mig till butiken (eller om man bara är trött och inte orkar). Imorgon tänkte jag baka lite bröd att frysa in också, alltid bra att ha reserver! Man vet ju inte hur det kommer att bli nu när jag snart blir själv med Gunnar. Jag hoppas verkligen att allt kommer att gå bra. Som tur är kommer mamma och pappa och hjälper mig den första månaden som Micke är på jobb. Kan vara bra att kunna kalla in lite hjälp om det skulle behövas.

Micke är just nu och tittar efter en barnvagnsskylt med Gunnars namn på! Hoppas att det går att fixa! Vore kul att ha en åländsk bilskylt med hans namn på! :D

Urk idag har man betalat räkningar, huuuuuuu vad det går pengar till allt möjligt.

Snark...

...idag har jag varit så trött och slut (jag vet inte riktigt varför) att jag inte gjort många knop. Vi har varit en sväng på stan idag med vagnen men det är det enda. Micke har varit duktig och fixat när jag varit så trött. Imorgon ska jag försöka få lite bilder till bloggen. Det var ett tag sedan jag hunnit med det nu.

Hemma igen!

Oh vad skönt, vi fick åka hem igår. Vi hade besök hela dagen av mormor, morfar och farmor så jag hann inte uppdatera bloggen. På sjukhuset kontrollerade de för säkerhets skull upp Gunnars hjärta med ett hjärtultraljud och allt visade bara finfint så vi fick åka hem efter det. Det visade sig att det säkert bara är ytliga blodkärl som gör att han ser lite blå ut runt munnen ibland. Vissa barn har det upp till tonåren berättade läkaren. Så allt känns bara bra nu. Det är skönt att vara hemma och få lalla på som vanligt. Det är alltid lite jobbigt att vara på sjukhuset, även om barnavdelningen var helt okej om man jämnför med andra avdelningar man varit på.

Idag har vi varit på stan och handlat lite nya amningsbh-ar. Man behöver en hel del har jag märkt. Man vill ju inte gå runt och vara blöt och få kallt när brösten läcker igenom inlägg och allt...

Nu ska jag installera MSN-lampan som jag pratade om tidigare! Får se om den är lika kul i verkligheten som det står på beskrivningen haha!

Hoppas vi får åka hem idag

Vi väntar på att läkaren ska göra sin rond och berätta om vi ska vara kvar eller om vi får åka hem idag. De har testat med en apparat som mäter Gunnars syreupptagning och värderna har varit okej i över ett dygn nu, alla blodprov och läkarundersökningar har varit bra. De ska kanske göra ett hjärtultraljud på honom också bara för att kolla upp allt. Det känns bra att de är grundliga. Han är ju så liten! Han väger 3800 gram nu. Så han äter bra också! Jag återkommer när vi vet mer!

På sjukan med lilleman

I förrgår och igår var Gunnar lite blå runt munnen så vi åkte till sjukan för att kolla upp det. De valde att hålla oss kvar på sjukan för observation men de säger att vi inte ska vara nervösa. De vill bara förvissa sig om att allt är okej. Vi kanske blir en natt till, vi får se vad de säger idag. Lillemans syrehalt är lite låg ibland, men inget som är akut eller farligt enligt doktorn. De har tagit lite blodprov nu som vi väntar på svar från. Det är bra att de är grundliga. Jag skriver mer när jag vet vad som händer härnäst. Kramar!

Fixardag

Jag känner mig så stolt idag då jag fått iväg foton och uppgifter till våra två lokaltidningar om att Gunnar äntligen har kommit. Här på Åland publiceras alla små knott som kommer i lokaltidningarna (men så klart behöver man ju inte, men de flesta gör det). Jag sätter upp länkar till webannonsen när de publiceras!

Jag har även tagit mig i kragen och ringt till försäkringsbolaget och anmält Gunnars namn och uppgifter för hans försäkring samt frågat lite vad vi kan få ersatt från min sjukförsäkring för alla kostander som uppstod i och med allt knöl på slutet. Vi får se vad vi får ersatt och inte, men allt är ju hemåt som man får tillbaka även om det säkert inte blir allt.

Mikael håller på att frosta av frysen och jag och Gunnar tänkte ta en tur till apoteket och köpa ett bröstskydd till min ena bröstvårta som gör oooont. Men det är lite bättre idag redan. Hoppas att det snabbt läker. Jag förstod att det var ganska vanligt att få små blåsor i början innan man fått in rätt teknik på trissandet. :D Undrar om man någonsin kommer få det haha. Idag fick jag en chock också när jag var på toa och hörde Gunnar vråla till, mjölken bara sprutade okontrollerat. Jag stod som handfallen och bara glodde. Jag ropade visst på Mikael också (varför vet jag inte men jag fick väl en chock haha). Vad kroppen är komplex egentligen. Hur kan allt bara fungera? Hmm...

Ikväll kanske vi ska hälsa på Gunnars kusin Atte som är i stan för att han har opererat bort sina tonsiller.

När jag får tid över och lite ro ska jag skriva lite om förlossningen och hur det var att vara på BB. Jag har inte riktigt haft ro för det ännu. Men jag lovar, det kommer! :D

Öhhh... vad ska man tro på?

Jag har läst lite på nätet om amning och sovtider för bebisar och alla säger olika saker. En del säger att det är onaturligt att Gunnar sover fem-sex timmar i sträck på natten och att han ska väckas och "tvångsmatas" en gång varannan timme, medan andra säger att det är helt okej att de sover längre tider i sträck bara de äter ordentligt när de väl är vakna. Jag antar att allt är okej och jag tänker låta Gunnar sova som han vill och äta som han vill. Men man blir ju lite spak över att alla har så olika uppfattningar om vad som är "normalt" och vad man borde göra.

Om amningen står även en massa saker som man får lite dille över, men jag ska försöka att köra mitt eget race. Idag har jag dock fått ont i ena bröstet, det var sprängfyllt igår och var hårt som en sten, men det blev bättre när Gunnar fick trissa lite. Nu har jag ont i bröstvårtan, det ser ut som om jag fått en liten "blåsa" på den. Hmm... hoppas att det går bort av sig självt. Han sög väl som en tog så det blev som en "sugblåsa" eller nåt... har någon nåt vettigt tips?

Idag har vi annars varit första gången till Kantarellen (stormarknaden) och handlat samt badat. Många nya saker på en dag! :D Då vi fortfarande inte har lyckats sälja en av våra bilar och bytt in den till en familjevänlig bil så tror jag att jag kommer att gå till en butik som ligger ganska nära med vagnen istället. Det är svårt att lyfta Gunnar ut och in ur en tredörrarsbil (när han dessutom sitter i baksätet). De har som barnstolar på vagnarna i affären och man kan inte ta bilskyddet in i affären (man kan inte sätta den i vagnen på ett vettigt sätt), så det blir bara bök om man är ensam.

Ikväll blir det NCIS på TV och lite vila. Jag fick en foglossningsattack idag när jag sladdade på en isfläck när jag gick ur bilen idag. Aj vad det gjorde ont. Det som varit bra så länge... måste vara mer försiktig.

Snäll liten kille



Vilken snäll bebis Gunnar är! Han har varit nöjd sedan vi kom hem och sover och äter bra. Nu är jag inte så naiv att jag tror att han alltid kommer att vara så här medgörlig, men jag tackar i alla fall honom för hans tålamod nu i början. Det hade varit tufft att ha en missnöjd bebis hemma de första dagarna av kaos. Nu är det säkert alltid jobbigt med en missnöjd bebis, men jag tror man hanterar det bättre om man har lite vana i händerna innan helvetet bryter löst. Det enda som lite "krånglat" är hans sugreflex när mina tissar är ganska släta. Vi har fått använda ett amningsgummi och det har fungerat bra. Klart att det är bökigare än utan, men jag är ändå glad att det fungerar. Gunnar är nöjd och ammar som en liten tok. Vi testade igår utan och det gick efter lite försök, bara man hade gummit i början. Vi har haft så mycket besök så jag har inte haft så mycket "lugn" tid med honom att öva. Men vi ska nog testa lite varje dag och se om det går bättre och bättre utan gummit. Annars kör vi på med det, inte mer med det. Inget jag tänker ta någon stress över.

Idag var vi ute på vår första tur i vagnen. Det gick riktigt bra. Det känns lite svårt att veta hur mycket kläder man ska bylsa på honom bara. Man har noll koll på sådant. Man vill ju inte att han ska frysa men inte grilla ihjäl heller. Men jag tror vi fick det ganska bra för han klagade inte.

Idag var Petra och Mecci på besök. Det var roligt med lite prat och te. Igår var svägerskan Erica med kusinen Atte och farbror Kristian här. Det var kul att se hur de har det. Snart får Gunnar en kusin till, i april. Vi väntar med spänning!

Ikväll blir det nog melodifestivalen, det hör till att titta på det. Hoppas att det är någorlunda bra i alla fall! :D

Här kommer första bilden!




Gunnar vägde 3480 gram när han föddes och var 52 centimeter lång! Sötaste killen tycker mamma så klart! :D


Nu är vi hemma!

Nu har vi kommit hem från BB och vi får se om han är lika snäll hemma som han varit på sjukan. Han sov jättebra i går natt och äter riktigt flitigt, men som sagt - allt kan ju ändra :D Känns riktigt bra att vara hemma igen. Jag lovar att skriva lite mer imorgon. Vi fick besök av Gustav, Fon och Lina nu på kvällen så tiden bara springer iväg. Tänkte försöka mig på att koka ihop en god fruktsoppa att ha imorgon. Hungern är otrolig nu när man börjat amma! :D

Bilder på det lilla underverket kommer också inom kort! Jag lovar!!!

Nu är han äntligen här!

Jag hoppas ni inte varit oroliga för oss då jag inte skrivit på ett tag. Jag skriver från mobilen så det får bli lite kort nu, skriver mer när jag får komma hem från bb. Här på åland brukar man vara fem dagar på bb som standard så jag tror vi får komma hem imorgon. Värkarna startade natten till fredagen men förstärktes med en tablett. Efter 6,5 timmar var han ute! Allt gick jättebra och vi mår alla jättebra. Han vägde 3480 g och var 52 cm lång! Vi är så glada att han är här nu! Äntligen!

RSS 2.0