Öhhh... vad ska man tro på?

Jag har läst lite på nätet om amning och sovtider för bebisar och alla säger olika saker. En del säger att det är onaturligt att Gunnar sover fem-sex timmar i sträck på natten och att han ska väckas och "tvångsmatas" en gång varannan timme, medan andra säger att det är helt okej att de sover längre tider i sträck bara de äter ordentligt när de väl är vakna. Jag antar att allt är okej och jag tänker låta Gunnar sova som han vill och äta som han vill. Men man blir ju lite spak över att alla har så olika uppfattningar om vad som är "normalt" och vad man borde göra.

Om amningen står även en massa saker som man får lite dille över, men jag ska försöka att köra mitt eget race. Idag har jag dock fått ont i ena bröstet, det var sprängfyllt igår och var hårt som en sten, men det blev bättre när Gunnar fick trissa lite. Nu har jag ont i bröstvårtan, det ser ut som om jag fått en liten "blåsa" på den. Hmm... hoppas att det går bort av sig självt. Han sög väl som en tog så det blev som en "sugblåsa" eller nåt... har någon nåt vettigt tips?

Idag har vi annars varit första gången till Kantarellen (stormarknaden) och handlat samt badat. Många nya saker på en dag! :D Då vi fortfarande inte har lyckats sälja en av våra bilar och bytt in den till en familjevänlig bil så tror jag att jag kommer att gå till en butik som ligger ganska nära med vagnen istället. Det är svårt att lyfta Gunnar ut och in ur en tredörrarsbil (när han dessutom sitter i baksätet). De har som barnstolar på vagnarna i affären och man kan inte ta bilskyddet in i affären (man kan inte sätta den i vagnen på ett vettigt sätt), så det blir bara bök om man är ensam.

Ikväll blir det NCIS på TV och lite vila. Jag fick en foglossningsattack idag när jag sladdade på en isfläck när jag gick ur bilen idag. Aj vad det gjorde ont. Det som varit bra så länge... måste vara mer försiktig.

Kommentarer
Postat av: sofia - mamma till maksim

Så länge Gunnar håller ökar i vikt som han ska så är mitt råd att du låter han själv bestämma hur ofta och hur mycket han vill äta. Väcka barnet mitt i natten för att äta borde man väl bara behöva göra om man märker att barnet får i sig för lite? Lita på din mammakänsla - det brukar bli rätt då :)



Jag fick ingen blåsa utav amningen däremot sår på ena bröstet. Jag smorde med bröstmjölk och med en speciell kräm (receptfri) från apoteket (som jag tror heter bröstvårtskräm). Det blev bättre och var väl helt borta efter ett par veckor - vet dock inte hur mycket det berodde på salvan och bröstmjölken... Det gör ju svinont att amma med sår, i alla fall första sugtagen :( Men det blir bättre.



Var rädd om dig och fogarna :) Kramar!!

2010-02-09 @ 19:57:48
Postat av: Eva

Lär dig att lyssna på vad han vill och inte på vad andra säger eller skriver om råd. Om han sover fem-sex timmar spec. på natten var glad och sov du med =) Så länge han går upp i vikt som han ska så behöver du inte oroa dig. Så det bästa sättet är att väga dom små ofta i början då ser du om han får i sig det han behöver. Samt att han är pigg och med när han är vaken då vet du att allt är bra.



Tråkigt att du halkade och kände av foglossningen, sånt är aldrig roligt.



Kram!

2010-02-09 @ 21:24:52
URL: http://taweret.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja ni har så rätt. Det gäller nog bara att ta allt med en nypa salt och gå på eget förnuft. Men man blir ju lite mörkrädd när det finns så många olika uppfattningar om vad som är "normalt" och inte. Jag känner ingen oro för att det skulle vara något galet, utan jag tror att allt är bra. Gunnar är vaken som spallar på och det kommer bevis på att han får i sig mat både uppåt och nedåt haha!!! Så jag tror inte att han får för lite mat, men jag skulle gärna vilja kunna amma utan nappen, men det är bara att fortsätta att försöka och se hur det går. Skam den som ger sig!



Tack för alla fina råd! Jag behöver dem då jag har noll koll haha!

2010-02-10 @ 13:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0