Höstpromenad

 



Trots att jag varit dödligt trött idag och bara längtat efter soffan så pinade jag mig ut på en promenad. Vädret var så underbart, riktigt mysigt höstväder. Här på Åland brukar det blåsa mest hela tiden men ikväll var det plattlungt. Jag tog en promenad längs ena hamnen här i Mariehamn. Jag fotade lite fartyg som ligger upplagda längs strandkanten. Det är inte så bra på fraktmarknaden just nu på grund av finanskrisen så att de som kan lägga upp fartyg gör det... men det är inte bra i längden för bolagen. Dessa fartyg har legat här flera månader redan. Jag tog även en bild av en staty som finns i allén ner till strandpromenaden. Den föreställer en man och en kvinna och den heter "vår väg är havet". Jag gillar den för det är inte ofta som det är en kvinna med på sjörelaterade grejer (förutom galejonsfigurer hmpf!). Genom tiderna har ju faktiskt kvinnorna varit lika delaktiga i shippingen som männen, bara det att de har skött hem och rederier (det som behövde fixas iland - dock sköttes det mesta ombord under partreseritiderna) så att männen kunnat vara ute och tjäna pengar. Det finns många exempel på kvinnliga redare här på Åland (och jag vet att det är likadant på ex. Tjörn), just för att männen var ombord och kvinnorna iland :) Nu för tiden är det klart en annan femma, men många kvinnor ser ju faktiskt efter att allt fungerar hemma medan männen är och jobbar. Skillnaden idag är väl att de flesta även har egna jobb att sköta och inte bara hemmet.

Nå ja, nu ska jag sluta gnata om gammal mossig sjöhistoria. Inte ens jag är egentligen värst intresserad (och jag är en sjöfartsnörd ut i fingerspetsarna). Haha!

PS. På det gröna fartyget har Micke jobbat tidigare. DS

              

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej och tack för att jag får fortsätta följa din blogg här. Så fina bilder du lagt in och bröllopsklänningen satt ju hur fint som helst rots din söta baby mage =)

Kram

2009-09-11 @ 22:15:01
Postat av: sofia - mamma till maksim

Tack för din fina kommentar på bloggen. Jag har fortfarande svårt att förstå hur du orkar vara själv så mycket och länge. Jag gnäller över fyra futtiga veckor medan du klarar dig i 5 månader...mamma mia! En eloge till dig! :)



Fin staty! Man tittar för lite på statyer. Uppsala har ganska många...men man blir ju hemmablind - rusar förbi dem utan att egenteligen se dem. Ska kolla lite extra nästa gång jag går förbi en :)



Kram!!

2009-09-12 @ 09:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0