Bzzzt!

TENS-apparaten som vi tänkte försöka oss på som alternativ till smärtlindring. Hmm...


Vi provade för första gången TENS-apparaten ikväll. Jag har lite ont i ryggslutet så vi testade där. Det pirrade och grejade men det gjorde inte ont. Det hjälpte lite, men det är svårt att säga hur den kommer att fungera som alternativ till smärtlindring under förlossningen. Det är väl bara att testa och se vad den duger till. Ifall den inte ger effekt är det bara att kassera idén och försöka nåt annat. :)

Det är ganska svårt att veta hur man ska sätta plattorna. Man har fyra stycken som man kan använda sig av. När man drar på för mycket börjar det sticka och nästan bränna så det gäller att känna av ordentligt och dra ned på strömmen när man man känner att det börjar bli obehagligt.

Är det någon som har erfarenhet av TENS? Funkar det eller är det bara humbug?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har inte provat TENS. Men jag har svårt att tänka mig att den funkar som smärtlindringsalternativ när det är som värst - den är säkert bra under förvärkar och så... Jag provade lustgas - funkar för många men inte för mig, kanske för att jag redan var öppen 7 cm och hade så täta värkar (??) Men epiduralen var klockren, tyckte jag. Smärtan uteblev helt. Fram till krystvärkarna - då finns det visst inget som hjälper (om jag har fattat det rätt). Men jag vet att många undviker epiduralen, och jag har full repspekt för det, även om jag har svårt att förstå varför. Jag kände att jag kunde vara extra närvarande under förlossningen eftersom jag slapp att ha onödigt ont och faktiskt kunde vila mig i form till krystvärkarna, tack vare epiduralen. Blir jag gravid någon mer gång så väljer jag nog samma sätt.



Mycket som snurrar i huvudet nu när det börjar närma sig va? :) Det är som det ska va, KRAM!!

2010-01-03 @ 21:12:13
Postat av: sofia - mamma till maksim

Kommentaren var från mig :)

2010-01-03 @ 21:13:02
Postat av: Sandra

Jag tänkte ha TENS typ hemma och så länge det går, men sedan får det bli vad det blir. Skratt. Jag tror att epidural kan vara riktigt bra. :) Jag fick en ny apparat idag som har en tryckknapp istället så man slipper ratta skiten ur sig när man ska ställa om stykan från låg till hög!

2010-01-04 @ 17:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0