38+0

Gravid i vecka 39



Det känns ganska lungt just nu. Jag har mindre ont i fogarna och kan röra mig ganska bra. Magen har sjunkit och jag kan andas och faktiskt röra mig bättre. Jag sover även helt ok. Idag var vi till MVC på kontroll och blodtrycket låg 120/85 vilket ju är bra! :D Urraproverna visade även bara bra! Allt verkade som sagt bra och mitt magmått hade minskat några centimeter vilket påvisar att han har lagt sig till ro ganska långt ned nu. Barnmorskan tyckte att vi skulle vara lite försiktiga då hon trodde att han kunde komma med fart när han väl tyckte det var passligt (men man kan ju aldrig veta heller... kanske det blir supersegt och allt drar ut på tiden haha). Jag verkade ha öppnat mig mer och hon uppskattade att det var ca 3 cm nu. Lite spännande, men det är lite svårt att förstå att det kan smälla till när som helst. Känns ganska avlägset konstigt nog. Haha! Man var så spänd tidigare att han skulle komma för tidigt så nu när man är på "tid" känns det hela ganska avslappna (och faktiskt avlägset).

Vi fick en ny TENS-apparat från BB eftersom den andra var så krånglig. Den här verkar vara starkare och anpassad till just värkar så jag är nöjd. Den har en knapp som man kan hålla i handen och trycka in när det gör ont och sedan har den en grundnivå som är på hela tiden. Hoppas det kommer vara lite till hjälp i alla fall.

Hälsade på arbetskompisarna idag. Det var roligt. Alla är spända nu och väntar på att bebisen ska komma ut.

Barnet



Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.

 

Vikt 3 450 gram.

 

Mamma



Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

 

Vila!



Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.

 

Pappa/partner



Nu är det dags vilken dag som helst! Kanske adrenalinet börjar pumpa när du tänker på förlossningen. Det är svårt att föreställa sig ett liv efter magen. I alla fall om det är första gången. Prata med dina nära och kära om hur det var för dem.

Hos barnmorskan/kontroller



Nu kan det vara dags för sista besöket hos barnmorskan före förlossningen. Men försök att inte bli allt för besviken om det blir några besök till. Barnmorskan kontrollerar hur barnet ligger, kollar ditt blodtryck samt lyssnar på barnets hjärta. Kanske får du ta ett extra urinprov eller blodvärde. Prata gärna om förlossningen om du är orolig.


Kommentarer
Postat av: sofia - mamma till maksim

Haha...känner igen det där. Min BM trodde också att jag skulle föda tidigare än beräknat, så en månad innan BM gick jag som på nålar och vågade inte riktigt planera in saker, gå på stan och sånt...för tänk om det skulle sätta igång!! :) Sen när BF kom och jag till och med gick över tiden så gav jag mig ut i snökaos, glömde mobiltelefonen hemma och annat som jag inte alls kände mig speciellt oroad över då. När jag väl började gå över tiden så kunde jag ibland faktiskt få för mig att bebisen inte skulle komma ut...hehe - men ut kommer de! :D

2010-01-06 @ 09:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0