25+1

Gravid i vecka 26

Tänk vad tiden går snabbt men ändå långsamt. Äntligen är Mikael i alla fall hemma och då blir allt ju så mycket lättare. Foglossningen är lite bättre igen, även om nätterna är ganska jobbiga emellanåt. Det är värst under natten och när man stiger upp på morgonen. Bara man kommer igång så blir det lite bättre!

Har inte samma vrålhunger mer heller, tror ibland att jag äter lite för lite. Jag äter som jag gjorde innan Fjanten kom. På vårdguiden.se står det att man ska äta två mål mer per dag än jag gör... eller så äter man fast man inte märker det eller nåt haha. Man vet aldrig nu för tiden. Mjölk är dock popis och jag kan lätt dricka en liter om dagen - det är bara så gott. Inte bara gott föresten - man bara MÅSTE ha det :D (men det är väl bättre än att vilja ha chips och ostbågar antar jag). Jag lägger upp en ny bild på magen ikväll! :D


     


Överdrivet läckra bilder av mig... öhh... sanningen svider....



Barnet

Barnet kan höra ljud och ljudnivån inne i magen som kan nå upp till mer än 80 decibel. Det är ungefär lika livligt som en stökig stadsmiljö.

Barnet lyssnar på ljuden i mammans kropp, magen som kurrar, nysningar och annat som händer. Det lyssnar även på mammans och omgivningens röster.

Vikt 900 gram.

Mamma

Du har nu klarat av två tredjedelar av graviditeten. Nu har du nog ökat cirka sju till tio kilo i vikt. Hela kroppen påverkas av graviditeten.

Karpaltunnelsyndrom

Det kan uppstå ett tryck kring nerver och senor som gör ont och ger en domningskänsla ut i händerna. Det kallas karpaltunnelsyndrom. Berätta för din barnmorska om du har besvär av din karpaltunnel. Smärtan och domningarna kan avhjälpas med hjälp av handledsskydd. Läs mer om detta genom att klicka på länken till höger.

Tvillingar

Nästan alla besvär som man har under en graviditet, det vill säga illamående, trötthet, ryggont och svullna händer och fötter får tvillinggravida känna av lite mer. Det är ju inte så konstigt. Därför är det viktigt att du tänker extra noga på att vila och kanske ändrar dina vanor för att följa dina behov.

Pappa/partner

Motion är viktigt. Det finns många fördelar med att motionera, både för kvinnan och för barnet. För många är det lättare att komma ut om man gör det tillsammans. Ni kan gärna ta promenader tillsammans eller simma. Undvik sporter med risk för slag eller knuffar.


Kommentarer
Postat av: Eva

Tänk vad fort tiden går =)



Jag ska ha min andra imorgon och du är över halvvägs nu :D det känns ju så kul.



Tänkte bara be dig om att du kanske kan skvallra för smulann när min bebis är ute så hon inte behöver vänta så länge =) med att få veta. Alla är ju så nyfikna.

2009-10-08 @ 02:53:40
URL: http://taweret.blogg.se/
Postat av: Sandra

Klart jag skvallrar för henne! :D Nu håller jag redan tummarna så det knakar!!! Kramis

2009-10-08 @ 08:47:59
Postat av: sofia - mamma till maksim

Du är jättefin!!

2009-10-10 @ 16:34:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0