Hemma på mammaledigt

Igår var jag till doktorn efter att jag blivit uppmanad av min barnmorska (inte häxan jag gick till förra gången) då jag har haft ganska mycket sammandragningar (mest på kvällarna och nätterna). De har inte gjort ont och jag har inte ens noterat dem som något speciellt att reflektera över. I förrgår kväll tyckte jag i alla fall att jag hade ganska många och ringde därför barnmorskan bara för att höra vad man kunde göra för att lugna ned magen lite. Hon bara sa att det var dax att vila upp sig ordentligt och det genast. Jag fick tid till läkaren redan samma dag och han sjukskrev mig direkt. Så mina kolleger blev paffa när jag sa att jag nu hade ansträngt mig för hårt och att jag omedelbart hade blivit sjukskriven. Så idag är min första dag på "mammaledigt". Jag sov som en stock hela natten och redan idag tycker jag mig känna en rejäl förbättring. Inte alls samma tryck i magen och inte alls samma trötthet. Nu gäller det bara att vila, vila och åter vila.

Hoppas att Petra kan komma över på Idol ikväll. Det vore skönt med lite sällskap.

Idag ska jag bara fika med en kompis på stan och sedan inte gör nåt annat än äta och relaxa :) Ikväll blir det väl en promenad om det inte spöregnar.

Nu är det dags att ladda batterierna och få kroppen i harmoni igen.

Känns i alla fall bra att jag fick hejd på stressen i tid. Man märker inte själv alla gånger hur den påverkar en. Det är ju klart när man funderar rationellt att det inte går ihop att vara gravid och ha en ökande och ökande arbetsbelastning (de vill att man ska få undan grejor innan man går på ledigt... + skola in en vikarie + nya case som kommer upp...). Dessutom var det bara 2 veckor kvar tills mammaledigheten skulle börjat på riktigt, så jag tycker att jag gjorde bra i från mig i alla fall. Jag pressar mig själv lite väl ibland. Nu är inte rätt tillfälle att göra det. Känns bra att vara hemma och vila och få ordning på sammandragningarna.

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag tror att du kan behöva vila lite jag med. Ibland är det svårt att lyssna till vad kroppen säger och göra som den säger om man lyssnar :D

Jag undrar hur jag skulle ha mått om jag jobbat under mina graviditer, jag har ju haft fördelen av att vara "ledig" bägge gångerna. Tror det skulle ha varit tufft att jobba ända framtill bf iaf.



Vad skönt att du inte fick värre biverkningar än så efter sprutan.

2009-11-20 @ 12:20:53
URL: http://taweret.blogg.se/
Postat av: Voncan

Det är alldeles rätt att du är hemma och bara vilar och laddar nu raring! Vad jag saknar dig, tur att man får uppdateringar här! Och nu ska jag inte maila dig till jobbet heller. Måste försöka få till en skype-kväll, kanske i helgen om du är hemma? Många kramar Voncis

2009-11-20 @ 18:14:33
Postat av: sofia - mamma till maksim

Vad skönt att du får ta det lugnt sista tiden innan det är dags. Bra för både kropp och själ. Det är ju även viktigt att hinna gå ner i varv och känna sig mentalt förberedd på förlossningen och det nya livet som väntar :) KRAM!

2009-11-21 @ 21:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0