Dumma barnmorsketanter

 

Imorse var jag till MVC för kontroll. Allt var bra utom att jag hade gått upp mycket i vikt enligt henne och var tvungen att kontrollera viktökningen genom mer motion och bättre mat. Jag blev lite chockad för att jag har inte ätit så jättemycket godis, men visst jag har inte rört mig lika mycket då jag mått lite krasst, men ändå. När jag kom hem och själv tittade i journalen så hade jag ökat 3,5 kg på 5 veckor. Det är samma ökning som jag har haft hela tiden, ca 3 kg i månaden. Så nu blev jag lite trött på henne... varför hetsar de så mycket om vikten? Man kan ju inte göra så mycket åt det. Visst man ska inte vräka i sig godis, det förstår väl vem som helst. Men annars så rör man sig väl så mycket man känner är ok? Just nu är jag väldigt trött på grund av jobbet och förkylningen (och vissa dagar foglossningen), så jag orkar faktiskt inte promenera 40 minuter varje dag. Men jag försöker göra det så ofta jag har ork över.

Fjant har vänt sig nedåt med huvudet, trots att jag trott att h*n haft det uppåt! :D Snacka om noll koll. Hon trodde inte att h*n skulle vända sig mer... men efter hennes andra uttalanden så undrar man om man verkligen ska lyssna så noga. Bebisen låg också ganska långt ned. Vad nu menas med det, jag tror hon menade att den hade fixerats eller nåt...

Hjärtfrekvensen var 140 bpm och allt annat var bra. Mitt magmått (de mäter med ett måttband från blygdbenet till övre delen av livmodern) var nu 30 cm och det var också bra. Hon tog inget nytt Hb så mitt förra var på 150... så vi utgår från att det inte har sjunkit katastrofalt sedan sist:)

Tur att jag inte har henne som barnmorska utan att hon bara är en vikarie. Huga.

Nu ska jag gå och kurera mig med lite te. Förkylningen börjar ge vika. Äntligen.


Kommentarer
Postat av: Eva

Vilken knäpp bvc tant =) det är ju inte så stor viktuppgång. Sen går man ju oftast upp lite mer på slutet när bebisen lägger på sig.



Tänk att du snart är i mål =) det måste kännas underbart men kanske lite skrämmande också. Tanken över att ha ansvaret över ett litet liv kan ju skrämma de flesta.

2009-11-13 @ 10:18:41
URL: http://taweret.blogg.se/
Postat av: sofia - mamma till maksim

Vad fin din blogg har blivit! Har inte varit här på ett tag - har inte suttit vid datorn knappt alls.



Skit i dumtanten. Du vet själv om du lever hyfsat sunt eller inte, bry dig inte så mycket om vad vågen visar. De extra kilona kan ju för övrigt vara bra att ha när amningen kommer igång. Jag gick upp lite väl mycket (tyckte nog alla), 27 kilo närmare bestämt. När Maksim var fyra månader så var jag tillbaka på min vanliga vikt trots att jag varken ätit sunt eller tränat sen jag blivit mamma. När Maksim var åtta månader hade jag gått ner ytterligare fem kilo och började känna att det fick räcka med viktminskning. Nu står jag stilla i vikt...hade jag inte haft mina 27 kilon att ta av så vet jag inte riktigt hur ranglig jag hade kännt mig nu. Fast kroppen kanske känner vart den ska stanna? Hur som helst...lyssna på dig själv mer än på tanten. Kram!!

2009-11-15 @ 20:22:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0