36+0

Gravid i vecka 37

Nu börjar det bli ganska tungt och jag känner mig som en stor elefant som inte kan röra mig som jag vill. Jag har problem att få på mig strumpor och skor, går långsammare än långsammast och jag känner mig trött i kroppen fast jag sover en massa och mest ligger och vilar. Men jag antar att det hör till scenariot :D I övermorgon ska vi på sista ultraljudet och jag hoppas att man kan se om det är en tjej eller kille där inne! Jag är så nyfiken! Mest nyfiken är jag över vilken hårfärg den har! Men det får jag inte svar på förens den vill titta ut!

Mitt blodtryck var ok idag, det har inte stigit i alla fall så det är jättebra. Hoppas att det håller sig så här och att det inte slirar iväg. Vill inte få medicin eller kejsarsnitt (om jag nu inte måste så klart, då får det gå det med!).

Man böjar fundera mer och mer på hur det kommer bli när Fjant kommer ut. Det går inte att förebereda sig. Det är nog bara så. Jag hoppas att jag inte kommer vara en av dem som går till 41+6 för nu börjar jag snart känna att det är dags för den att få titta ut. Inte än, men snart.

Barnet

Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det.

 

Vikt 3 kg.

 

Mamma

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat.

 

Pappa/partner

Många män kan känna sig mindre sedda och betydelsefulla för sin partner mot slutet av graviditeten. Det beror på att kvinnan fokuserar mer på sig själv och livet i sin mage. Hon funderar säkert väldigt mycket på förlossningen och är kanske orolig och lite rädd. Fokuseringen kan jämföras med någon som tränar och förbereder sig mentalt inför ett maraton eller någon annan stor fysisk prestation. Oroa dig inte, hon behöver all tid och allt stöd hon kan få. Fråga om du kan göra något. Föreslå att ni packar en väska med saker ni behöver vid förlossningen som står startklar när det är dags. Fokusera på sånt du kan göra.

 

Hos barnmorskan/kontroller

I vecka 37 är det dags för ännu ett besök hos barnmorskan. Han eller hon känner efter hur barnet ligger, kontrollerar hur livmodern och barnet växer, kollar ditt blodtryck samt lyssnar på barnets hjärta. Kanske får du ta ett extra urinprov eller blodvärde. Prata gärna om förlossningen om du är orolig. Barnmorskan kollar att du är förberedd och vet vem du ska kontakta när det är dags. Din partner är fortfarande välkommen med på besöken.


Kommentarer
Postat av: Eva

Spännande med ett sista ul. Hoppas att ni får reda på vem det är som gömmer sig där inne. Vi fick reda på så sent att Oskar var en kille vilket jag tyckte var skönt att veta.



Har ni klart med namn? Du behöver inte berätta vad ni tänkt om du inte vill, även om jag är grymt nyfiken =)

2009-12-22 @ 10:56:51
URL: http://taweret.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja visst är det spännande!!! :D Undrar om man kommer att sova bra inatt haha!!! Vi har funderat på namn men inte "bestämt" oss för något egentligen. Bara att man har några på lur liksom, jag vill inte ha en liten bebis som inte har namn förens den är flera veckor... man vill ju kunna ge den ett namn snabbt, annars känns det konstigt. Jag skriver mer om namnförslagen senare. Nu måste jag gå och torka håret... vilket jobb det är med långt hår! :D

2009-12-22 @ 23:10:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0