Galna valdårar


En bild från National Geografics artikel om "ekoterrorister" (valfångstbekämpare)

Jag har lite svårt att förstå att Animal Planet faktiskt visar programmet "Whale Warriors" (jag tror det heter så). De bryter ju mot varenda paragraf i internationella sjörätten (nästan i alla fall). Visst, det är inte okej att mörda valar hur som helst, men man får inte utsätta andra för fara genom de aktioner de genomför. Jag har svårt att tro att de som bestämmer om valfångsten verkligen är ombord på valfångstfartygen, jag misstänker att de sitter på ett kontor och röker cigarr (och räknar pengar). Kanske de är dessa personer de borde försöka påverka? Nå ja. Jag vet inte så mycket om bakgrunden, men jag vet desto mer om sjölagen. Att försätta ett fartyg med flit utan manöverförmåga (som att försöka trassla in propellern i en flyttross) mitt i Antarktis är inte riktigt slugt. Det är inte så att fartyget kommer att bli bogserade i hamn på en kvart.  

Här är en länk till NG:s artikel: http://www.nationalgeographic.com/adventure/0605/features/whales.html

Ikväll har Petra varit över och vi åt fajitas och såg på "The Reader". Det var riktigt myso. Filmen var bra men den var lite mysko. Man vet inte vad man ska tycka efter att man sett den. Man vet inte om man ska gilla eller ogilla den.

Mikael hade även jaktlycka igår. Han fick en tolvtaggare (vilket är något riktigt bra haha). Så han är i extas. Hoppas jag får se en bild på älgen - jag lär få se hornen ett liv framöver på väggen i sommarstugan :D

Kommentarer
Postat av: sofia - mamma till maksim

Har inte sett programmet, men jag håller med dig om att det låter konstigt att de tillåts sända det.



Tolvtaggare, inte illa :) Vet typ inget om jakt men just det där med skrytet kring hornen har jag lyckats snappa upp ;)



Kram!

2009-10-18 @ 12:06:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0